Vragen en Antwoorden training De Moed om te Spreken

  1. Waarom deelnemen aan deze training?
    Vaak heb je al van alles geprobeerd om over je spreekangst heen te komen. Toch blijft het iedere keer weer spannend als je het woord moet nemen. Misschien heeft je manager gevraagd of je agendapunt 5 van het werkoverleg wilt toelichten. En zie je vanaf dat moment al op tegen het eerstvolgende overleg.
    Kijken of je er onderuit kunt komen.
    Een smoes verzinnen?
    Ziek melden?
    Of een collega naar voren schuiven?Hoe dan ook, je vindt het niet fijn als je voor een groep(je) iets moet vertellen. Maar je komt er niet altijd onderuit.
    Ik heb allerlei cursussen, trainingen en opleidingen gevolgd om te leren presenteren en trainingen te geven. Wat ik zelf lastig vond, is dat het vooraf (té) spannend is, dan gaat het op het moment van de presentatie goed (en zou je de hele dag wel kunnen praten) maar dan….Het duurt dan vaak weer een tijdje voordat je ‘voor de groep’ mag en dan begint het hele gestress weer opnieuw. Ik denk – nee, ik weet – dat dat komt omdat je je gedrag niet hebt kunnen leren automatiseren. Kijk maar eens naar mensen die auto moeten leren rijden. Die kunnen gewoon niet wat een ervaren automobilist kan. En je doet dat allemaal zonder erbij na te denken. Dat komt door de uren en uren van oefenen. En dat zorgt ervoor dat je zorgeloos in de auto stapt en weg rijdt. Zonder zenuwen, zonder stress. Dat wil ik jou ook geven, zonder tegenzin voor een groep praten. We gaan net zo lang oefenen, totdat het je echt niet meer uit maakt! Hoe fijn is dat?

    Meestal is de reden:
  • comfortabeler en effectiever durven pitchen
  • een ontwikkelpunt in het functioneringsgesprek (input leveren, zichtbaarheid).
  • mislopen van projecten
  • niet kunnen doorgroeien in de functie
  • eigen behoefte om meer zichtbaar te worden en meningen te durven delen
  • vrijer voelen tijdens opleidingen, voorstelrondjes etc.
  1. Wat zijn de resultaten?
  • Je gaat met meer zelfvertrouwen praten in een groep.
  • Je hebt geoefend met heel veel verschillende situaties die voorkomen in je loopbaan.
  • Je weet jezelf en je spanning onder controle te houden als alle ogen op jou gericht zijn.
  • Je ontloopt situaties niet meer, maar durft het vanuit vertrouwen aan te gaan.
  1. Wat zijn de voordelen van de cursus voor introverte personen?
  • Door veel en uitgebreid te oefenen ga je natuurlijker spreken. Met meer gemak, duidelijkheid, authenticiteit en kracht. Als we helemaal onszelf zijn en op onszelf vertrouwen, maken we indruk en inspireren en motiveren we anderen. Als introvert persoon is het fijn als je in kleine en vertrouwde groepen kunt oefenen. Het vergroot je zelfvertrouwen, zodat je je gesprekken met meer rust aan kunt gaan.
  1. Hoe groot zijn de groepen?
  • De training bestaat uit maximaal 8 personen. De groep is bewust niet te klein gemaakt, want we willen oefenen in een levensechte situatie. Er mag tegenop worden gezien, spanning worden gevoeld en binnen jouw grenzen worden geoefend.
  1. Wie nemen deel aan de training De Moed om te Spreken?
  • Iedereen die wil oefenen in zichtbaarheid, die af wil van zijn/haar spreekangst, met meer vertrouwen een gesprek in wil gaan, mensen die binnen het eigen bedrijf een stap willen zetten (en daarop moeten solliciteren), eigenlijk iedereen die een stap in zijn/haar leven wil zetten om zich uit te spreken en daar een steuntje in de rug bij kan gebruiken.
  1. Wat gebeurt er o.a. tijdens de cursus?
  • Het is een veilige, ondersteunende cursus, bestaande uit max. 10 deelnemers, aan wie een natuurlijke manier in spreken wordt geleerd: jezelf kunnen en mogen zijn in een positieve en krachtgevende omgeving.
  • We oefenen met verschillende situaties, je leert van en met elkaar, je leert pitchen, vergaderen, netwerken en presenteren. Zodat je dat praten voor een groep gaat automatiseren.
  • We spreken met elkaar af dat we elkaar steunen en complimenteren. Dat jij je verhaal deelt voor een groep is het applaus al waard. We gaan niet beginnen met allerlei tips over wat je niet goed doet. Nee, je staat daar en je presenteert! Daar gaat het om. Hoe je het doet komt gaandeweg aan de beurt. Eerst de drempel over.
  1. Wat is het voordeel van een cursus volgen bij De Gelukkige Loopbaan?
  • Wat is er idealer dan de “kneepjes van het vak” leren van een coach die ook als communicatieprofessional is opgeleid? Als coach kom ik in aanraking met veel klanten met dit probleem. De eerste indruk, het formuleren van antwoorden, het ontspannen een gesprek aangaan… het helpt allemaal bij een fijn gesprek. In de training komen best practices en tips/trucs vanuit de praktijk aan de orde. Zodat jij er je voordeel mee kunt doen. En ik heb zelf ook vaak genoeg een knoop in mijn maag als ik iets moet presenteren. Die eerste 5 minuten, ik vind ze (nog steeds) vreselijk. Dus ik weet hoe jij daar staat en hoe je je voelt. En ik weet ook hoe we ervan af komen :-)
  1. Hoe bereid ik mij op de cursus voor ?
  • Kom zoals je bent. We hebben eerst samen een intakegesprek om te kijken wat jij lastig vindt. Ik hoor graag van je wat je wilt oefenen en dan bouwen we dat in het programma in. We spelen situaties uit het werk na, dus als je een casus hebt dan breng je dat in. Verder gaan we oefenen, oefenen en oefenen. Totdat het je echt niet meer uitmaakt!
  1. Wie gingen mij voor?
  • De training wordt – in deze opzet – in maart voor de eerste keer gegeven.
    Vergelijkbare workshops en trainingen zijn gegeven bij klanten van de Gelukkige Loopbaan; o.a. Amphia Ziekenhuis, Rabobank, Hogeschool van Amsterdam en Avans Hogeschool.
  1. Ik vind oefenen in deze grote groep te spannend, kan het ook anders?
  • In zo’n groep is het natuurlijk spannend (want dat is juist je uitdaging), maar je leert ontzettend veel van elkaar. Daarnaast wordt gezorgd voor een ontspannen en vertrouwde sfeer, zodat het eerder gezellig is dan spannend. We hebben samen een intakegesprek waarin je je zorgen met mij kunt delen. Halverwege de training heb je een half uur persoonlijke 1-op-1 coaching met mij. Ik kan je daarnaast beloven dat ik je zal begeleiden om stap voor stap je grenzen te verleggen, maar dat je nooit óver je grens zult gaan. Want ik geloof namelijk niet in forceren. En ook niet dat iedereen hetzelfde eng vindt. Dus jij geeft het aan als je iets “te groot” of “té spannend”  vindt om te oefenen, dan kijken we naar wat wel past. We hebben acht avonden om te oefenen, ik weet zeker dat dat goed komt!Vind je het echt te spannend, dan kun je vooraf misschien een persoonlijk coachtraject bij mij volgen. We pakken dan je dieper gelegen onzekerheid aan. Dan schrijf je gewoon in voor de volgende groep :-)

Heb je nog een vraag die hier niet bij staat? Laat het mij weten, ik vertel je graag meer!